Per Raul Sanchez, director de l’Associació de Famílies Nombroses de Catalunya (FANOC) i secretari general de la Confederació Europea de Famílies Nombroses (ELFAC)
Fa uns quatre anys, diversos mitjans de comunicació van publicar simultàniament una notícia impactant en la qual s’anunciava que, segons un informe elaborat per dos experts, “el major impacte que els individus poden tenir en la lluita contra el canvi climàtic és tenir un fill menys“.
L’informe concloïa recomanant que aquest missatge s’ensenyés en totes les escoles per a conscienciar sobre l’efecte de les emissions de carboni. L’informe va tenir una gran difusió, fins al punt que el príncep Harry i Meghan Markle van ser nomenats recentment per l’associació britànica Population Matters com a “models de conducta” mediambientals per decidir no tenir més de dos fills per a reduir el seu impacte en el planeta.
Em va recordar el mite de la “bomba demogràfica”, teoria repetida diverses vegades des que Malthus la donés a conèixer en el segle XIX, per la qual el creixement demogràfic portaria a l’esgotament dels recursos, i la humanitat s’extingiria, primer en una data, després en una altra, després en una altra… el que afortunadament mai ha ocorregut.
En aquest context, és important conèixer molt bé la realitat, les dades, amb la força de l’evidència científica, per a evitar que una falsa propaganda perjudiqui el benestar de les famílies, dels individus.
El canvi climàtic és una realitat però… És la població la causa? Estudis recents mostren clarament que el 10% més ric contamina el 90% del canvi climàtic en el món. No és aquest el lloc per a moltes cites acadèmiques, però totes les recerques demostren que no és la població el problema, sinó el model social, econòmic i cultural dels nostres països rics, basat en un consum massiu i excessiu, traslladant tots els seus residus i indústria bruta als països del tercer món, fent cada vegada més insostenible el nostre planeta. És el model de la nostra societat, de llars unipersonals i de parelles sense fills, que no deixen de créixer, en un món cada vegada més consumista, més desitjós de novetats, incoherent, egoista i insolidari.
En aquest sentit, les famílies nombroses tenen molt a aportar:
En primer lloc, el capital humà, imprescindible per a la creativitat i l’enginy en la cerca de solucions.
I en segon lloc, la cultura basada en l’ús circular dels béns, a cuidar les coses i fer-les funcionar, la sobrietat, per a no tenir luxes superflus i innecessaris, la solidaritat, per a compartir el que es té; l’economia d’escala, per a evitar el consum excessiu i fer que el que es té es comparteixi, i la cura dels més febles o vulnerables (la fraternitat s’aprèn de manera natural en la família amb els germans).
Aquests són els valors que poden canviar el món, el nostre ric món, i fer-lo més humà, més fraternal i, per descomptat, més sostenible.
Si alguna vegada tingués l’oportunitat de conèixer al Príncep Harry i a la seva esposa Megan, els diria que no són els nens els que estan danyant el planeta, sinó la nostra manera de vida. Per tant, que tinguin un altre fill si ho desitgen, però sobretot que adoptin l’estil de vida de les famílies nombroses, si realment es preocupen pel nostre planeta: economia circular, reciclatge, economia d’escala, compartir els béns…
Per això, conèixer els hàbits i actituds de les famílies nombroses europees respecte al medi ambient i la sostenibilitat és un primer pas, basat en dades reals, per a trencar tòpics i estigmes sobre aquest col·lectiu. Només el coneixement real pot ser la base per a trencar els efectes de la propaganda.
Però en relació amb les famílies nombroses existeix un estrany, gairebé misteriós, gran buit en el camp de la recerca i la literatura acadèmica. Des de la Confederació Europea de Famílies Nombroses (ELFAC) volem ajudar a promoure estudis, enquestes i recerques acadèmiques per a conèixer la realitat de les nostres famílies. Només així serà possible proposar mesures legislatives i polítiques perquè es reconegui la seva aportació a la societat i se’ls tracti com mereixen.
Aquest és el motiu de l’enquesta que ELFAC va realitzar en 2021 sota la iniciativa i supervisió de l’Institut Hongarès Maria Kopp (KINCS), dedicat a l’estudi sobre població i polítiques familiars, titulada “L’actitud mediambiental de les famílies nombroses a Europa”, que van contestar famílies nombroses d’onze països europeus.
La ministra d’Assumptes Familiars d’Hongria, Katalin Novak, va encertar en cridar a l’institut Maria Kopp com KINCS, que significa “tresor” en el seu idioma. La família, els nostres fills, són el nostre veritable tresor. Així que esperem que els nostres fills consumeixin menys, per descomptat, i que la seva petjada de carboni sigui menor; però tinguem més confiança que d’aquests nens, educats en aquests valors, sortiran les solucions que necessitem per al nostre planeta.
(Discurs pronunciat en la X Conferència Europea de Famílies Nombroses en Keszthely (Hongria) el 10 de juliol. de juliol de 2021)