FANOC fa una crida a tots els ajuntaments de Catalunya per a no penalitzar les famílies nombroses en les seves ordenances
Has pogut rebre una bonificació en l’IBI al teu municipi per ser família nombrosa?

Són els resultats d’una enquesta realitzada a la web de FANOC entre els gairebé 14.000 membres de l’Associació de Famílies Nombroses de Catalunya (FANOC).
Concretament un 44% de les famílies nombroses catalanes no reben cap bonificació en l’IBI del seu ajuntament i només el 23% sí que la rep. A més, un 32% de les famílies no sap si el seu ajuntament té alguna bonificació en l’IBI pel col·lectiu.
L’Associació de Famílies Nombroses de Catalunya (FANOC) aquest any ha rebut denúncies de famílies que es queixen d’aquest fet ja que no reben la bonificació de l’IBI. A més, les famílies es queixen que els hi ha arribat el nou rebut amb un fort increment sense cap informació prèvia.
A la majoria de municipis que fan bonificació en l’IBI el càlcul es fa segons els ingressos de l’IRPF, amb uns barems poc realistes que deixen fora a la majoria de famílies nombroses de la localitat.
En aquests barems en cap cas es parla de famílies amb fills a càrrec, sinò que s’estableix un límit segons el nombre de “residents” a l’habitatge, un fet que és discriminatori, ja que les despeses no són iguals quan hi ha fills a càrrec que si es comparteix pis i despeses amb adults.
Tanmateix, a partir de tres membres residents es consideren sempre com un mateix bloc, quan és evident que no és el mateix tres fills que sis, per exemple, ja que l’espai que es necessita i les despeses que comporten no són les mateixes.
Per aquest motiu, l’associació FANOC reclama que cada fill ha de comptar com a resident, per a fer un barem just, que no penalitzi a les famílies amb més infants.
Al mateix temps, demana a tots els ajuntaments de Catalunya fer una bonificació a l’IBI, que sigui universal, com ja preveu la Llei d’Hisenda Pública. En el cas de que es vulgui limitar per ingresos, demana al menys fer servir la renda per càpita familiar.
Segons els últims informes socials, les famílies nombroses són, juntament amb les monoparentals, les que tenen un risc cada cop més elevat de pobresa i exclusió social. Per això, Raúl Sánchez, director de FANOC, demana “que els ajuntaments incorporin la perspectiva de família en les seves polítiques públiques, i en concret en les seves ordenances fiscals i econòmiques, com és l’IBI, de manera que els qui vulguin tenir més fills no es vegin discriminats, i fins i tot a vegades expulsats, de les seves pròpies localitats”.
